Гласова търговия? Добавена реалност? Блокчейн?
Живеем в интересни времена, изобилстващи с толкова много възможности и разработки, които имат потенциал да променят изцяло облика на онлайн търговията.Бъдещето ще покаже коя от всички ще бъде подобаващо финансирана, доразработена и не на последно място приета най-добре от потребителите.
Какви са трендовете, които се очертават в онлайн бизнеса за тази година?
1.Все по-нарастващо влияние на маркетплейсите.
Значението на маркетплейсите ще продължи да нараства и през следващата година. Те все повече ще се превръщат в централизирани платформи за потребителите, защото обвързват клиентите си чрез допълнителни оферти и услуги.
Маркетплейсът се превръща в място за събиране на продуктова гама, услуги и информация. Следователно за търговците със собствени онлайн магазини ще бъде трудно и по-скъпо да запазят позициите си. Те трябва да събират подробни данни за потребителите и да разпознават тенденциите в поведението им, за да разширяват адекватно своята продуктова гама, както и да предложат достатъчно добро потребителско преживяване за клиентите в сайта.
2.Добавена реалност (AR) като помощно средство
Един от ключовите фактори в решението за покупка на клиента е наличието на подробно описание на продуктите, защото в онлайн магазина потребителите не могат да ги пипнат или пробват. Добавената реалност (AR-augmented reality) може да компенсира този недостатък. Ikea и Wayfair вече разчитат в голяма степен на добавена реалност.
3.Влиянието на 5G върху онлайн магазините
Мобилните оператори ще инвестират повече в новия стандарт за предаване на 5G следващата година и ще разширят своите предложения. Смята се, че новата технология ще даде допълнителен тласък на мобилната търговия и т.нар. интернет на нещата(IoT).
В дизайна на магазини и презентации на продукти (например чрез видео) има нови възможности за търговците на дребно.Това се отнася и за споменатата по-горе добавена реалност.
С 5G маркетплейсите и онлайн магазините имат възможност да се превърнат във виртуални молове, които потребителят достъпва чрез смартфона си навсякъде и по всяко време.
4. Търговия през социалните мрежи
Дигиталните мрежи като Instagram вече не се ограничават с това да бъдат източник на вдъхновение за клиентите, а започват да се развиват в посока маркетплейси. За търговците на дребно това означава, че Instagram, Facebook или Pinterest вече не са само инструменти за маркетинг на влиянието, а се развиват в канали за продажби.
В наши дни девет от десет онлайн купувачи също са в социалните мрежи. Явлението социална търговия вече е част от ежедневния потребителски живот. Всички основни социални платформи в страната имат фиксирани опции за покупка, които позволяват и безпроблемни плащания. Не става въпрос само за пазаруване. Преобладават (виртуалното) споделено преживяване, търсенето на вдъхновение и в крайна сметка забавлението.
Очаква се увеличение на продажбите през тези социални канали.
5. Разрастване на значението на изкуствения интелект (AI) в e-commerce
Изкуственият интелект ще продължава да задвижва различни области на електронната търговия и през следващите години. AI може да анализира тенденциите въз основа на текущи данни от други потребители със светкавична скорост, за да представи индивидуално персонализирано съдържание в онлайн магазините. Това прави препоръките и офертите още по-прецизни.
Системите ще постигнат допълнителен напредък по отношение на динамичното ценообразуване, което ще помогне на търговците на дребно да генерират повече продажби.В онлайн маркетинга и управлението на продукти изкуственият интелект подкрепя идентифицирането на тенденциите и оптималните рекламни формати. Всичко това не е ново, но технологията се развива с бързи темпове, които трябва да станат още по-видими през тази година. Това се отнася и за системи като чатботове, визуално търсене и гласови технологии.
6. Екологично пазаруване
В условията на глобалните климатични промени все повече потребители се ориентират към по-осъзнато и екологично пазаруване и подкрепят бизнесите, които правят всичко възможно да намалят въглеродния отпечатък. Много онлайн магазини изпращат на клиентите своите продукти в рециклирани или биоразградими опаковки.
87% от потребителите твърдят, че е по-вероятно да закупят продукт от бранд, който предлага социална или екологична полза, което дава още една причина на компаниите да станат зелени.